Guldbron är här!

Den kallas ”guldbron” och fraktas i ett jättestycke med båt från Kina.
Slussens nya bro är 140 meter lång, väger cirka 3 400 ton och har fått sitt smeknamn ”guldbron” från den guldaktiga tonen i färgen och kostar cirka 290 miljoner kronor.

Den kommer utgöra den nya vägen genom Slussen och binda samman Södermalm och Gamla Stan i Stockholm.

Bron fraktas i ett enda stort stycke ovanpå pontoner. Väl i Stockholm ska fartyget sänkas ned en bit i vattnet genom att stora tankar ombord vattenfylls.

När lastfartyget Zhen Hua 33, som är 227 meter långt och 43 meter brett, kommer fram till Stockholm ska det sänkas ner i Saltsjön. När pontonerna har fått flytkraft lossas bron och dras på rätt plats av bogserbåtar. Den sista biten, cirka 70 meter, ska bron vinschas in. Sedan sänks bron ned på sina stöd genom att pontonerna fylls med vatten. Monteringen av bron är planerad att ta två veckor. Bron har en beräknad livslängd på minst 120 år och Invigningen av bron kommer att ske den 23 augusti 2020.

Bron är designad av Foster + Partners, en global arkitektbyrå med bas i Storbritannien, som också har ritat en mängd spektakulära byggnader runt hela världen. 

https://vaxer.stockholm/nyheter/2020/03/slussbron-snart-pa-plats-i-slussen/